komunikacja w biznesie

Biznes a komunikacja

Prowadzenie interesów bez komunikacji jest absolutnie niemożliwe, tak jak niemożliwe jest zbudowanie solidnego muru bez spojenia elementów, z których się składa. Jakie narzędzia wykorzystuje komunikacja w biznesie?

Narzędzia komunikacji

Odkąd ludzie nauczyli się mówić, nie wynaleziono lepszego sposobu przekazywania informacji, niż komunikacja bezpośrednia.
Rozmowa jest doskonałym środkiem komunikacji, ponieważ na odpowiedź nie musisz czekać zastanawiając się, czy komunikat w ogóle dotarł.
Nawet, kiedy osoba, z którą się komunikujesz dopiero zastanawia się nad tym, co jej powiedziałeś, przynajmniej wiesz, że dotarło do niej to, co chciałeś przekazać. W przypadku poczty, nawet najsprawniej działającej – elektronicznej, nigdy nie masz tej pewności, kiedy zbyt długo czekasz na odpowiedź, która w końcu nie dociera. Rozmawiając, zwłaszcza twarzą w twarz, masz również szansę na wyłapanie ważnych komunikatów niewerbalnych, które czasem potrafią powiedzieć więcej, niż słowa.
Co jeśli odległość nie pozwala na ten rodzaj komunikacji?
Przecież w dobie globalizacji miewamy kontrahentów nawet na drugim końcu świata…

Komunikacja bezpośrednia a odległość

Telefon, to dość wiekowy wynalazek, jednak wciąż spełnia swoje zadanie w dziedzinie komunikacji i jest jednym z narzędzi najczęściej wykorzystywanych w komunikacji biznesowej. Umożliwia połączenia konferencyjne kilku osób naraz, znajdujących się w różnych, nawet najbardziej odległych miejscach. Podobnie jak w przypadku rozmowy bezpośredniej, wszystkie strony prowadzonych rozmów mają pewność, że ich komunikaty dotarły do adresatów, oraz mają możliwość bezpośredniego odbioru komunikatów przeznaczonych dla nich. Nowoczesne technologie pozwalają obecnie nie tylko na połączenia audio, ale również na wideokonferencje. Widząc rozmówcę po pierwsze masz komfort psychiczny rozmowy z właściwą osobą, czego czasem podświadomie brakuje nam w połączeniach audio, a po drugie – widzisz jej mimikę i gesty, które są również integralnymi częściami skutecznej komunikacji.